Wat doet een geestelijk begeleider?

Een geestelijk begeleider luistert. Hij luistert met volle aandachtige betrokkenheid naar diegene die bij hem is. Luisteren naar een ander kan iedereen. Aandacht geven ook. We doen dat ook allemaal dagelijks. Maar een geestelijk begeleider doet dit als beroep; hij doet het professioneel. Een geestelijk begeleider luistert naar wat de ander bezig houdt. Is hij of zij gelukkig of verdrietig? Wat maakt de ander blij of ongelukkig? Welke gebeurtenissen hebben de ander geraakt en beïnvloed? Voor de geestelijk begeleider is de ander met wie die praat, op dat moment de allerbelangrijkste mens van de hele wereld. Om hem of haar gaat het helemaal. De geestelijk begeleider wandelt mee op zijn of haar unieke levenspad. Wat tijdens deze wandeling wordt besproken is natuurlijk vertrouwelijk. Dat spreekt voor zich.

Wat is geestelijk begeleiding nog meer?

Het goed luisteren en inleven in de ander levert inzicht op. Een inkijkje in een leven. Dit geeft de kans om te zoeken naar de zin en betekenis van al wat een mens overkomt. Levensdraden worden ontdekt en opgetild. Betekenissen gevonden. Kaders kunnen worden geplaatst. Zo ontstaat er wellicht uitzicht naar nieuwe horizonten. Vroeger leek het duidelijk hoe een mens hoorde te leven. Maar nu moeten we het zelf uitzoeken. We zijn daar in de regel een leven lang mee bezig. Als dat moeizaam gaat helpt de geestelijk begeleider daarbij.

De geestelijk begeleider kent geen grenzen. De zin van het leven is soms heel diep en het kader heel ruim. Hij durft te zeggen dat sommige dingen in het leven ‘je heilig kunnen zijn.’ Dat elke mens een uniek schepsel is. Dat elke uniek geschapen mens een leven lang kan werken aan zijn beperkingen en zijn mogelijkheden.

Naast persoonlijke gesprekken organiseert de geestelijke verzorging ook ‘vieringen van het leven’ en coaching in ethiek voor medewerkers.

Hoe gaat het in zijn werk?

Verwerken is een proces waarin ik je kan begeleiden. Hiervoor put ik uit mijn ervaringen, als geestelijk begeleider en theoretische en praktische kennis van pedagogiek, psychologie en sociologie. Ik loop een tijdje met je mee, luister naar je verhaal en ga, samen met jou, op zoek naar interventies en/of rituelen die kunnen helpen bij de verwerking.

Crisisbegeleiding

In acute situatie is het niet altijd meteen mogelijk om traumatische gebeurtenissen een plek te geven. Emoties stromen over, vliegen alle kanten op en zoeken primair een uitlaatklep.

Waar volwassenen soms wel al woorden kunnen gebruiken om uitdrukking te geven aan gevoelens van ontzetting, onmacht, pijn en schrik, hebben kinderen die mogelijkheid veel minder en tonen zij hun emotie veel meer in lichamelijke klachten en soms moeilijk verstaanbaar gedrag.

Op de scholen waar ik hulp heb geboden, heb ik gebruik gemaakt van beelden, muziek, drama en spelelementen om gedachten en gevoelens bespreekbaar te maken.

Ook zet ik symbolen in om het proces van verwerking en inpassing in jouw leven, in gang te kunnen zetten.